Zoom är en tjänst för att hålla i digitala möten och ett verktyg för e-lärande. Zoom är tillgängligt för alla med ett Umu-id och är ett bra alternativ i undervisningssammanhang. Du kan ansluta till ett Zoom-möte från webbläsare, videokonferenssystem eller via Zoom-appen på din dator eller mobiltelefon. Zoom går även att använda för möten med personer eller grupper utanför Umeå universitet.
I Zoom kan du bland annat:
- sätta upp virtuella grupprum för grupparbeten (breakout rooms)
- genomföra projektmöten
- hålla föreläsningar
- dela skärm med andra för att ha presentationer och visa upp videoklipp
- chatta och skapa korta undersökningar.
Välj rätt typ av möte
Det finns tre olika mötestyper i Zoom: Meeting, large meeting och webinar. Vilket du ska använda beror på hur dina behov ser ut.
Möte i Zoom
Mötestypen möte i Zoom är lämpligt för dig som vill anordna möten med interaktion. Det vill säga där du har behov av att kunna interagera med deltagarna - diskutera, dela ljud, video och/eller skärm. Ett möte i Zoom kan ha upp till 300 deltagare. I denna mötestyp finns två olika typer av roller:
- Värdar (host och co-host)
- Deltagare (attendees)
Boka ett möte i Zoom
Large meeting i Zoom
Mötestypen large meeting i Zoom är lämpligt för dig som vill anordna möten med interaktion. Det vill säga där du har behov av att kunna interagera med deltagarna - diskutera, dela ljud, video och/eller skärm. Skillnaden mellan vanligt möte och large meeting är att i large meeting kan du ha 500 deltagare.
För att kunna anordna ett large meeting behöver du en licens. Licensen är tillfällig och du beställer den via Servicedesk. Endast anställda vid universitetet kan beställa licens.
I denna mötestyp finns två olika typer av roller:
- Värdar (host och co-host)
- Deltagare (attendees)
Webinar i Zoom
Mötestypen webinar är lämpligt när du vill hålla ett större möte (exempelvis en föreläsning) där du inte har behov av att deltagarna kan interagera med varandra. Ett webinar har oftast en eller ett par talare. Ett webinar kan ha upp till 500 deltagare.
För att kunna anordna ett webinar behöver du en licens. Licensen är tillfällig och du beställer den via Servicedesk. Endast anställda vid universitetet kan beställa licens.
I mötestypen webinar finns tre olika typer av roller:
- Värdar (host och co-host)
- Paneldeltagare (panelists)
Paneldeltagare har har fullständiga rättigheter att tala via mikrofon, dela video och alla andra funktioner som Zoom har. Paneldeltagare kan även kommunicera sinsemellan via chatt utan att detta syns för deltagare.
- Deltagare (attendees)
Deltagare i ett webinar förväntas inte aktivt delta på samma sätt som i de andra mötestyperna. Deltagare kan delta med ljud och video om mötesvärden tillåter detta.
Skapa ett webinar i Zoom
Boka lokal med utrustning för digitala möten
Zoomrum (Zoom room) är fysiska lokaler som är utrustade med teknik som möjliggör exempelvis hybridmöten och hybridundervisning.
I lokalerna finns en kontrollpanel, stor bildskärm och ljudupptagning i rummet. Du kan välja att använda rummets egna mötes-id eller bjuda in rummet till ditt eget Zoom-möte.
Zoomrum kan du boka via TimeEdit.
Råd om hybrid och digital undervisning
Instruktioner för Zoomrum