För utbetalning av lön till timanställda/opponenter/sakkunniga
Samordningsnummer tilldelas av Skatteverket genom en ansökan om SINK-skatt eller A-skatt, beroende på utbetalningstidens längd. SINK vid vistelse i Sverige 0-6 månader, A-skatt vid vistelse i Sverige mer än 6 månader.
Ansökan ska skickas till löneadministrationen som handlägger ansökan vidare till Skatteverket. Skatteverket har ca 2 månaders handläggning. Ingen lön kan utbetalas förrän löneadministrationen har fått ett SINK-beslut och ett samordningsnummer för personen i fråga.
För utbetalning av lön till personer med anställning
När en person har fått en anställning vid Umeå universitet och saknar svenskt personnummer/samordningsnummer kan Löneadministrationen upprätta ett fiktivt personnummer som gör det möjligt att registrera personen i Primula och betala ut lön från första anställningsmånaden. Utöver detta krävs ansökan om A-skatt eller SINK-skatt, för att få ett samordningsnummer, eller att personen folkbokför sig i Sverige för att få ett personnummer.
Information om fiktivt personnummer
Information om personnummer
Mer information finns på Skatteverkets webbplats:
Samordningsnummer (skatteverket.se)
SINK-skatt (skatteverket.se)
Underlag för SINK-skatt, A-skatt och reseutlägg skickas till
SINK.loneadm@umu.se
Skatteverket har ca två månaders handläggningstid, utbetalning kan inte ske förrän vi har fått skattebeslut och samordningsnummer.
För en tidsperiod om 0-6 månader gäller SINK-skatt
SINK-ansökan 2024 eller SINK-application 2024 (underskrift av den anställde behövs ej)
För en tidsperiod 6-12 månader gäller A-skatt
Anmälan om preliminär A-skatt 6-12 mån (Kom ihåg att skicka in A-skattebeslutet till din lönespecialist så fort du har fått det).
Application for preliminary tax 6-12 months
Bankkonto utland (underskriven av den anställde, går bra att scanna in)
- Kontobevis - underlag som intygar vem som är kontoinnehavare av ett specifikt konto och vem kontoutgivaren/banken är. För att ett kontobevis ska vara fullständig måste det framgå: vilket IBAN + BIC/SWIFT som intyget gäller.
Reseutlägg
Ska personen enbart få reseutlägg och ingen lön, behövs inget samordningsnummer.
Då räcker det att följande inscannade underlag skickas via e-post till oss:
Blankett Expense Claim för reseutlägg (signerat i Edusign av prefekt/chef)
- Kvitton för utlägget
- Bankkonto utland (underskrivet av den anställde, går bra att scanna in).
- Kontobevis - underlag som intygar vem som är kontoinnehavare av ett specifikt konto och vem kontoutgivaren/banken är. För att ett kontobevis ska vara fullständig måste det framgå: vilket IBAN + BIC/SWIFT som intyget gäller.