Chef/prefekt ansvarar för nya SIM-kort - så går bytet till

18 april 2024

Från och med den 29 maj är Tele2 Umeå universitets nya leverantör för telefoni. Alla med tjänstemobil kommer att få ett nytt SIM-kort som ska ersätta det gamla. Du som chef/prefekt ska inför detta utse en ansvarig som kan distribuera SIM-korten vidare till alla anställda på enheten/institutionen.

Övergången till Tele2 den 29 maj ska gå så smidig som möjligt för alla med ett mobilabonnemang. Alla som har en tjänstemobil behöver bara byta ut sitt SIM-kort i sin mobiltelefon på kvällen den 28 maj eller morgonen den 29 maj. Alla behåller sitt nuvarande telefonnummer.

Så går bytet av SIM-kort till

• Du som chef/prefekt ska utse en ansvarig som hämtar upp enhetens/institutionens SIM-kort i Infocenter under vecka 20 (exakt datum kommer). Meddela institution/enhet och namnet på den ansvarige genom att skicka ett ärende till teleservice@umu.se med ämne "Ansvarig upphämtning av SIM-kort".
  • Den ansvarige säkerställer att SIM-korten distribueras vidare under vecka 20–22 till alla som berörs på institutionen/enheten.
  • De med ett mobilt abonnemang kommer att få sms vid två tillfällen för att bli påmind om att de ska byta ut SIM-kortet.
  • Den 29 och 30 maj kommer det att finnas extra support i Infocenter för alla med tjänstemobil som behöver hjälp.
  • De som har fast telefoni via Teams behöver inte göra någonting - bytet kommer ordnas åt dem.

Du kan läsa mer om bytet till Tele2, vad som ingår i det nya abonnemanget och vanliga frågor och svar på den här sidan

Den här informationen kommer att gå ut till alla anställda via Nyheter för anställda på tisdag den 23 april.

Nyhet 5/3: Tele2 är Umeå universitets nya leverantör av telefoni

Redaktör: Elin Sköld