"Har du en idé om hur din verksamhet kan utvecklas men saknar finansiering?"

18 april 2024

Krönika Det finns utvecklingsmedel som inte kräver budgetäskanden minst ett år i förväg eller krävande och invecklade ansökningar med absolut och ovillkorlig deadline. En finansieringskälla som om trots sina drygt 20 år vid Umeå universitet ännu är okänd för stora delar av universitetet. Jag talar förstås om den lokala utvecklingsfonden (LUF).

Umeå universitets lokala utvecklingsfond (LUF) är ett resultat av det lokala kollektivavtal som slöts mellan arbetsmarknadens parter, det vill säga fack och arbetsgivare, i början av 2000-talet och är en överenskommelse om hur de lokala omställningsmedlen ska fördelas vid Umeå universitet. Fondens kapital baseras på 0,2 procent av den kostnad som Umeå universitet omsätter i löner varje månad. Fondens samlade kapital uppgick i början av 2024 till 30 miljoner kronor. Varje år fylls fonden på med cirka ca. 5 miljoner kronor. Beslutsföra ledamöter är personalchef som företräder arbetsgivare samt ordförandena från de tre avtalsbärande arbetstagarorganisationerna Saco-S, OFR/S och SEKO.

Lars Nordlander, chef Personalenheten

Foto: Mattias Pettersson

LUF ska ekonomiskt bidra till utvecklingsprojekt som syftar till proaktiva åtgärder och aktiviteter som stödjer både verksamhetens och arbetstagarnas utveckling utifrån arbetslinjen och ett längre arbetsliv. Det kan på papperet verka begränsande men i realiteten är möjligheterna för fonden att finansiera utvecklingsprojekt stor. Mellan åren 2020 och 2023 har 22 ansökningar lämnats in till LUF, endast tre har inte beviljats medel.

Här följer några exempel på finansierade utvecklingsprojekt under de senaste fem åren:

• Utvecklingsprogram för forskarstuderande
• Ett levande värdegrundsarbete och aktivt medarbetarskap
• Översyn av interna processer för beredning och ledning
• Fyrklöverns strategiska personalplanering över institutionsgränser
• Kompetensutveckling XPS-plattformen
• Generationsväxling inom antagningen
• Språkprogram i svenska och engelska för medarbetare – en förstudie
• Humlab – digital kultur och spel

De utvecklingsprojekt som beviljats medel täcker alla verksamhetsnivåer inom universitetet. Ibland de som har beviljats medel finns institutioner från alla fakulteter, enheter från förvaltningen och UB samt centrumbildningar från flertalet fakulteter/förvaltningen.

Lokala utvecklingsfonden finns till för att finansiera utvecklingsprojekt vid Umeå universitet med en tydlig ambition att gagna verksamhet och anställd. Principen är den att så länge en ansökan är tydligt förankrat i fondens syfte beviljas ansökan, även om det kan finnas önskemål om komplettering.

LUF har allt sedan sin tillkomst finansierat en stor mängd utvecklingsprojekt vid Umeå universitet. Projekt med finansieringsbehov från några hundra tusen kronor till flertal miljoner har finansierats. Resultaten från utvecklingsprojekten har varierat, vissa har varit mer lyckade än andra. Vissa har haft en universitetsövergripande betydelse, andra har haft betydelse för en institution, enhet, centrumbildning eller för en enskild medarbetare. Vissa har haft långvarig betydelse för Umeå universitet och uppnått en permanent del i verksamheten andra har haft en mer tillfällig och kortvarig betydelse men på ett eller annat sätt har samtliga utvecklingsprojekt påverkat Umeå universitetets verksamhet.

Är du nyfiken på att veta mer om lokala utvecklingsfonden finns mer information på medarbetarwebben Aurora.
Att söka utvecklingsmedel från lokala utvecklingsfonden (LUF)

//Lars Nordlander, chef Personalenheten