Klart med stipendier till drygt trettio avgiftsskyldiga studenter

1 april 2014

Sammanlagt 33 nya avgiftsskyldiga studenter vid Umeå universitet har hittills erbjudits stipendier för läsåret 2014/15. Medlen kommer från Erling Perssons stipendiefond, Baltics donationsstiftelse och Universitets- och högskoleverket.

Efter att studieavgifter infördes i Sverige hösten 2011 minskade antalet nya inresande internationella programstudenter från länder utanför EU. Höstterminerna 2012 och 2013 syntes en viss uppgång i antalet sökande till Umeå universitet, och inför höstterminen 2014 verkar den positiva utvecklingen fortsätta.

För att underlätta för studenter från länder utanför EU att studera i Sverige har regeringen avsatt särskilda medel för stipendier, som Universitets- och högskolerådet ansvarar för att fördela. Enligt Per A Nilsson, internationell strateg vid Umeå universitet, har totalbeloppet minskat med drygt 800 000 kronor för läsåret 2014/15 jämfört med året innan.

– Utrymmet för nya UHR-stipendier uppgår i år bara till 430 000 kronor, en minskning jämfört med ifjol. Pengarna fördelas nu nio nya studenter, som kommer att studera på olika engelskspråkiga utbildningsprogram vid universitetet.

Glädjande nog, menar Per A Nilsson, finns också särskilda medel från Erling Perssons stipendiefond och Baltics donationsstiftelse.

– Totalt erbjuds 33 nya studenter vid Umeå universitet stipendier inför höstterminen. Dessutom kan fler stipendiater bli aktuella när Svenska institutet offentliggör sin lista den 8 april.

För mer information, kontakta gärna:

Per A Nilsson
internationell strateg vid Umeå universitet