Ansedd sommarskola i utbildningshistoria hålls i Umeå

10 juni 2014

Den 12–15 juni arrangerar forskare inom Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Institutionen för idé och samhällsstudier en högt ansedd internationell sommarskola för doktorander med utbildningshistoriskt inriktade avhandlingsämnen.

30 forskarstuderande från hela världen deltar i sommarskolan och internationellt framstående forskare inom fältet medverkar som föreläsare och kommentatorer.

Sommarskolan, Histories of Education Summer School Conference, är ett stående arrangemang organiserat av European Educational Research Association (Network 17) i ett samarbete mellan universiteten i Birmingham, Cambridge, Gent och Umeå.

Tidigare sommarskolor har hållits i Gent (2010), Birmingham (2011), Lissabon (2012) och Hamburg (2013).

Konferensen stöds av organisationer som The Paedagogica Historica Foundation, History of Education Society, UK och International Standing Conference for History of Education (ISCHE).

Lokala organisatörer är Daniel Lindmark, Lars Elenius, Anna Larsson, Björn Norlin och Henrik Åström Elmersjö.

Mer information ges av konferensens koordinator och kontaktperson Björn Norlin,  bjorn.norlin@umu.se

Redaktör: Per Melander