Mer än 1 miljon nedladdningar från Umeås DiVA

15 maj 2014

Under 2013 gjordes mer än 1 miljon nedladdningar av artiklar, avhandlingar, rapporter och uppsatser från UmUs DiVA (Digitala vetenskapliga arkivet), där i stort sett all forskning vid Umeå universitet görs allmänt tillgänglig.

Siffran motsvarar en ökning om 27 procent jämfört med 2012, och är mer än dubbelt så stor som 2010.

– Ökningen beror dels på att mängden publikationer i DiVA hela tiden ökar, därför hittar man också mer. Indexering av och länkning till DiVA från andra söktjänster och bibliotekssystem har också ökat. Synliggörandet från forskarnas och institutionernas webbsidor är också en viktig och bidragande faktor, säger Mats Almkvist, avdelningschef på Digitala biblioteket vid UB.

Världsrankning

Anmärkningsvärt är också att "bara" en dryg tredjedel av nedladdningarna är från Sverige. Knappt 10 procent är från USA, medan Indien, Kina och Storbritannien står för 5 procent vardera. Totalt sett har besökare från fler än 200 länder laddat ned texter från Umeås DiVA.

Se den kompletta listan över nedladdande länder

Mest nedladdat

De mest nedladdade dokumenten är av högst olika slag. 2013 års "förstaplats" intas av en studentuppsats på masternivå, Chingang Nde Daniel och Lukong Paul Berinyuys "Using the SERVQUAL Model to assess Service Quality and Customer Satisfaction. An Empirical study of grocery stores in Umea." (Handelshögskolan 2010)

Totalt sett, sedan DiVAs start toppar Jenet Manyi Agbors "The relationship between customer satisfaction and service quality: a study of three service sectors in Umeå" (Handelshögskolan 2011) – även det en studentuppsats, som laddats ned drygt 120 000 gånger.

De mest nedladdade doktorsavhandlingarna är Anja Easterlings "Shakespearean parallels and affinities with the Theatre of the absurd in Tom Stoppard's Rosencrantz and Guildenstern are dead" (Humanistiska fakulteten 1982) och Inger Jeanette Eliassons "I skilda idrottsvärldar: barn, ledare och föräldrar i flick- och pojkfotboll" (pedagogiska institutionen 2009).

Topplistan över de mest nedladdade dokumenten (totalt sedan DiVAs start) finns på (med inställning Visa: Fulltexter – mest nedladdade):

umu.diva-portal.org/smash/statistics.jsf