Universitetsstyrelsens möte i april

16 april 2014

När universitetets styrelse möttes 15 april fanns både en rad beslut och en visning av de första lärmiljöerna inom projektet för interaktiva miljöer på dagordningen.

Årsredovisningen 2013 analyserades utifrån ett underlag som controller Carina Henningsson presenterade. Universitetets utveckling inom en rad områden de senaste fem åren fanns med och till det en jämförelse med andra lärosäten. De utvalda nyckeltalen var antal helårsstudenter, prestationsgrad, fördelning intäkter, fördelning forskningsfinansiering, antal aktiva doktorander, andelen disputerade lärare, andelen kvinnliga professorer och lokalkostnad. På de två sistnämnda områdena sticker Umeå ut med flest antal kvinnliga professorer på 29 procent och den lägsta andelen lokalkostnader på 10 procent.

Riksrevisionens granskning av årsredovisningen, som bedömts som ren, presenterades. Dessutom fastställdes och undertecknades årsredovisningarna för 37 anknutna stiftelser och styrelsen godkände också Stiftelsen Studenthälsans verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning.

Inom ramen för interrevisorns löpande internkontroll presenterades en rapport. Det konstaterades avsteg från regelverket, läs Den interna kontrollen visar på bristande rutiner, och ett förslag att utarbeta tydligare instruktioner för intern uthyrning av gästbostäderna vid Lars Färgares gård lämnades.

Styrelsen fastställde sedan uppföljningen av användande av medel ur styrelsens strategiska resurs, styrelsens disposition, Konstnärligt campus, kvinnlig professorsmeritering, karriärbidrag samt starka forskningsmiljöer 2013.

Styrelsen beslöt också att fastställa uppföljningen av Strategisk plan för samverkan med det omgivande samhället – perioden 2009–2013 samt att fastställa uppföljningen av delmål 2013 samt att mål för tematiska områden införlivas i universitetets verksamhets- och delmålsarbete från och med perioden 2013–2015.

32 personer kommer i år att tilldelas utmärkelsen "För nit och redlighet i rikets tjänst" enligt styrelsens beslut.

Styrelsen fick sedan göra ett uppskattat besök i en av de ombyggda salarna i Samhällsvetarhuset. Där professor Lisbeth Lundahl och universitetsadjunkt Bengt Malmros tillsammans med lärare och studenter presenterade arbetet med de nya lärmiljöerna och de erfarenheter de fått så långt.

Styrelsemötet avslutades sedan med presentationer av Lärarhögskolans rektor Maria Löfgren och dekan Per-Olof Erixon om arbetet med verksamhetsplan och personalchef Yvonne Andersson om ledarskapsutveckling.

Nästa styrelsemöte hålls den 4 juni.