Ny guide till konsten på campus

16 april 2014

På torsdag 24 april – i samband med Kultur på campus – lanseras en ny guide till konsten på Umeå universitets campus. Eller rättare sagt två: en i bokform, och en mobil "app".

Lage Lindell, Utan titel, 1970-72

Boken Konstvandring på Umeå universitet. En guide till konsten på campus presenterar ett sextiotal av de ca 1 200 konstverk som tillförts Umeå universitets campus under snart 50 år.

De unika konstverken beskrivs i förhållande till sin omgivande miljö och arkitektur. Boken är rikt illustrerad med fotografier, de flesta helt nytagna. Samtidigt lanseras också en digital version för mobila enheter, som vägledning till enskilda konstverk eller för en längre konstvandring, utomhus och inomhus.

Konstguiden är producerad av Bildmuseet, KIR, Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Akademiska Hus och Statens konstråd i anslutning till att Umeå är Europas kulturhuvudstad 2014 och att Umeå universitet firar 50-årsjubileum 2015.

Välkommen att vandra och ta del av en konstskatt!

Kultur på campus – torsdag 24 april, kl. 12.10–12.50
Ljusgården, Lärarutbildningshuset

• Kultur på campus presenterar Halm – country med Bluegrass-feeling från byarna nära Umeå. Läs mer om Halm.
  • Boken Konstvandring på Umeå universitet presenteras.

Boken kommer att finnas till försäljning till rabatterat pris – ta med kontanter!

Mer om den digitala konstguiden:

Den digitala versionen finns tills vidare på svenska, men översätts under våren även till engelska. Båda versionerna nås via QR-koder intill verken, på orienteringstavlor runt om på campus, eller webbadressen: www.umu.se/konstguide

Text: Michael Nordvall.