Den interna kontrollen visar på bristande rutiner

16 april 2014

Umeå universitet har granskat Idrottsmedicin och följt upp en tidigare granskning av Humlab. På båda enheterna har det förekommit avsteg från Umeå universitets regler och rutiner.

Internrevisionen presenterade rapporterna på universitetsstyrelsens sammanträde den 15 april.

När det gäller den uppföljande granskningen av Humlab konstaterar internrevisionen bland annat att viss utrustning saknas, att delegationen är för begränsad och att administrativa rutiner brister. De flesta bristerna har redan åtgärdats.

I rapporten poängteras bland annat att Idrottsmedicin gjort affärstransaktioner mellan enheten och företag där anställda har ägarintressen utan att universitetsdirektören har beviljat undantag för detta, upphandlingsregler har inte följts och det finns brister i hantering av reseräkningar.

– Umeå universitet har tydliga regler som vi ska följa. Styrelsen ser därför allvarligt på brister som internrevisionen visar på. Vi kommer att fortsatta granskningen av det som inte redan åtgärdats, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Redaktör: Karin Wikman