Bildmuseet bjuder in alla medarbetare till visningar

15 april 2014

Utställningen Leonor Fini / Pourquoi pas? är en av Bildmuseets stora satsningar under Kulturhuvudstadsåret 2014. Tisdagen den 29 april och onsdagen den 7 maj hälsas alla medarbetare välkomna till två särskilda visningar av museiintendent Brita Täljedal.

Visningarna hålls kl. 12.30–13.15 och kan kombineras med en lunch på Konstnärligt campus.

Leonor Fini (1907–1996) var en uppmärksammad konstnär och personlighet i europeiskt kulturliv under mitten av 1900-talet. Hennes konstnärskap utmanade genom att ifrågasätta gränser mellan kvinnligt och manligt, myt och verklighet, medvetenhet och det omedvetna.

Fini gick demonstrativt sin egen väg och hennes arbete utmärks av ett radikalt, konsekvent och individuellt förhållningssätt. Hon rörde sig i surrealistkretsar och deltog i surrealisternas utställningar samtidigt som hon markerade avstånd från gruppens förgrundsgestalt André Breton och hans dominerande inställning.

I den aktuella utställningen Leonor Fini / Pourquoi pas? visas målningar, teckningar, bokillustrationer, objekt, text, film och kostymskisser för teater och opera som Bildmuseet har lånat in av privata ägare och konstinstitutioner runt om i Europa och USA.

I mån av plats går det som alltid också att boka särskilda visningar på Bildmuseet för hela institutioner/enheter.

Förfrågan om visning eller workshop