Nya timkostnader vid interndebitering av lärares insatser

22 april 2014

Rektor har fastställt 2014 års prisnivåer för interna köp och försäljningar av lärares insatser. Olika timkostnader gäller för olika kompetensnivåer inom anslagsfinansierad utbildning, bidragsutbildning och uppdragsutbildning. De nya timkostnaderna gäller från och med den 1 januari 2014.

Rektor har sedan tidigare beslutat om universitetsgemensamma principer för interndebitering mellan institutioner och enheter gällande interna köp och försäljningar av lärares och forskares insatser. Efter avstämning med fakulteter, Lärarhögskolan, universitetsförvaltning och Universitetsbiblioteket fastställs följande timkostnader för 2014:

Inom anslagsfinansierad utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå gäller:

• timkostnad för lektorskompetens och däröver: 732 kronor/klocktimme
• timkostnad för adjunktskompetens och därunder: 509 kronor/klocktimme

För bidragsutbildning med full kostnadstäckning gäller:

• timkostnad för lektorskompetens och däröver: 930 kronor/klocktimme
• timkostnad för adjunktskompetens och därunder: 646 kronor/klocktimme

För uppdragsutbildning, där ett reducerat procentpåslag för indirekta kostnader tillämpas, gäller:

• timkostnad för lektorskompetens och däröver: 815 kronor/klocktimme
• timkostnad för adjunktskompetens och därunder: 567 kronor/klocktimme