Nominera till Kerstin Hesselgren-professur och Olof Palme-professur

10 april 2014

Samfak Vetenskapsrådet utlyser nu 2014 års Kerstin Hesselgren-professur och Olof Palme-professur. Fram till den 5 maj kan prefekter nominera kandidater till gästprofessurerna.

Syftet med gästprofessurerna är att berika och utveckla arbetet vid svenska universitets- och högskoleinstitutioner på ett sätt som både gagnar institutionens egen verksamhet och kan leda till fortsatta internationella samarbeten.

Vem kan nomineras?

Innehavaren av Kerstin Hesselgren-professuren ska vara en utländsk framstående kvinnlig forskare med internationellt renommé inom det samhällsvetenskapliga eller humanistiska området.

Innehavaren av Olof Palme-professuren ska vara en internationellt framstående forskare med inriktning mot områden av betydelse för fredssträvanden i vid bemärkelse. Detta kan omfatta forskning om internationell politik, freds- och konfliktforskning och jämförandet av sociala institutioner. Det kan också avse forskning om grundorsaker till konflikter och samhällsutveckling som i olika avseenden främjar fred och mänsklig säkerhet.

Vem kan nominera?

Prefekter för institutioner inom samhällsvetenskap, humaniora, teologi och juridik är välkomna med förslag till innehavare av gästprofessurerna.

Sista dag att nominera är den 5 maj.

Läs mer på Vetenskapsrådets webbplats.

Paola Norlin, paola.norlin@vr.se, telefon: 08-546 44 311

Text: Åsa Persson Isaksson.