Nominera till den Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden (senast 24 februari)

13 januari 2017

Alla anställda och studenter vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten inbjuds att lämna förslag på dekan, prodekan, extern ledamot och lärarrepresentanter i fakultetsnämnden. Valberedningen tar emot nomineringar snarast möjligt, dock senast den 24 februari.

Enligt rektors regler ska dekan, prodekan och lärarrepresentanter vara tillsvidareanställda disputerade lärare. Prefekt/föreståndare (inkl. stf. och bitr.) får inte vara ledamot i nämnden. Den externa ledamoten ska ha bred erfarenhet från akademi och/eller näringsliv och samhälle. Även lärare från annat lärosäte kan komma ifråga som extern ledamot.

En kortfattad motivering ska medfölja nomineringen och det ska tydligt anges vilken position som avses. Nominerade personer ska vara vidtalade och ha accepterat nomineringen. Enligt rektors regler gäller följande:

• Dekan och prodekan kan vardera utses för två på varandra följande mandatperioder om totalt åtta år.
  • De vetenskapligt kompetenta lärarna samt externa ledamoten kan utses för två på varandra följande mandatperioder om totalt åtta år.

Förslag på personer skickas till valberedningens ordförande senast den 24 februari: Magnus Blomgren.

Ett valmöte kommer att hållas den 11 maj, kl. 10.00. Röstberättigade kommer att kallas i särskild ordning.

Samhällsvetenskapliga fakultetens valberedning

Docent Magnus Blomgren, Statsvetenskapliga institutionen

Ledamöter
Universitetslektor Kenneth Backlund, Handelshögskolan (nationalekonomi)
Universitetslektor Pontus Bergh, Enheten för polisutbildningen vid Umeå universitet
Docent Ann-Kristin Bergquist, Institutionen för geografi och ekonomisk historia (ek.hist.)
Docent Josef Fahlén, Pedagogiska institutionen
Docent Charlott Nyman, Sociologiska institutionen
Universitetslektor Maria Waling, Institutionen för kostvetenskap
Professor Ann Öhman, Umeå centrum för genusstudier (UCGS)

Därutöver ingår en student, utsedd av Umeå studentkår, i valberedningen när frågan om fakultetsledning behandlas.